ManaBalss.lv datu ekspedīcijas atklājumi
Pagājušajā nedēļas nogalē, kopā ar datu analītiķiem, programētājiem un pētniekiem devāmies cauri ManaBalss.lv datu biezoklim, kas sastāvēja no 274 publicētām iniciatīvām par kurām 922 355 balsis kopā devuši 213 093 lietotāji. Te apkopojums par ekspedīcijas idejām un to rezultātiem.
Iniciatīvu balsotāju interešu tīkla analīze
Viena no ambiciozākajām ekspedīcijas idejām bija izanalizēt ManaBalss.lv balsojumu datus ar vizuālas tīkla analīzes palīdzību. Tās mērķis bija noskaidrot vai platformas balsotāju intereses veido tematiskas kopas. Šādā veidā nākotnē varētu paredzēt, ja ManaBalss.lv lietotājs nobalso par kādu iniciatīvu, tam varētu interesēt arī citas, analīzes rezultātā iegūtas iniciatīvas.
Kā balso Latvijas diaspora?
Lai gan platformas iniciatīvas pārsvarā attiecas uz Latvijā dzīvojošajiem, par tām savas balsis dod arī Latvijas valstspiederīgie, kas dzīvo kādā citā pasaules valstī.
Interesanti, ka ārzemēs dzīvojošajiem latviešiem interesē arī pašvaldības līmeņa iniciatīvas, nevis tikai valstiska līmeņa idejas – pretēji iepriekš uzskatītajam. Piemēram, ASV dzīvojošos latviešu satrauca jautājums par Lielo kapu likteni.
Diasporu, kam mītnes zeme ir Lielbritānija, satrauca jautājumi, kas saistīti ar automašīnām, to reģistrēšanu, nodokļiem un apdrošināšanu Latvijā. Savukārt, Vācijā viena no populārākajām iniciatīvām ir iniciatīva par vilku un lūšu medību ierobežošanu.
Visās trīs valstīs dzīvojošajiem latviešiem vienādi svarīgas likušās iniciatīvas par nekustamā īpašuma nodokļa atcelšanu vienīgajam īpašumam, kā arī iespēja no ārvalstīm atbalstīt tuviniekus Latvijā bez divkārša nodokļu sloga.
Sociālo tīklu ietekme uz balsojumiem par iniciatīvām
Izplatīts ir viedoklis, ka iniciatīvas, kas gūst augstu interesi sociālajos tīklos, savāc vairāk balsu. Mekējot apstiprinājumu šai likumsakarībai, nācās vilties. ManaBalss.lv dati liecina, ka balsu skaits nav atkarīgs ne no tā, cik bieži Facebook lietotāji dalījušies ar šo ziņu, ne no tā, cik aktīvu diskusiju ieraksts par iniciatīvu ir izraisījis. Neskatoties uz to, lielākā daļa mana balss.lv apmeklētāju nonāk lapā tieši caur Facebook. Tas rosina domāt, ka nevis iesaiste, t.i., like, share, comment, norāda uz iniciatīvas popularitāti un panākumiem, bet tas, cik cilvēki ir sasniegti ar šo ziņu.
Kuras iniciatīvas interesē, kādām vecuma un dzimuma grupām
Kāda vecuma un dzimuma balsotājam visvairāk interesē iniciatīvas par kažokzvēru aizsardzību? ManaBalss.lv platformas balsotāji tika sadalīti pēc vecuma diapozoniem atbilstoši Latvijas vēlētāju sadalījumam. Tad katra iniciatīva tika salīdzināta ar normālo vecumu sadalījumu. Interesantākās iniciatīvas, kas izraisīja kāda konkrēta vecuma un dzimuma interesi, tika apskatītas tuvāk.
Interaktīva ManaBalss.lv balsojumu vizualizācija
Visbeidzot tika strādāts arī pie interaktīvas vizualizācijas, kas palīdzētu katram tās lietotājam pašam mainīt grafiku saturu. Saturs mainītos pēc tā, vai iniciatīva savāca nepieciešamo balsu skaitu, iniciatīvu tēmām un balsojuma dinamikas par katru no atlasītajām iniciatīvām. Lietotājs, piemēram, varētu noskaidrot kuru tēmu balsojumi savākuši balsis visātrāk.
Kuras iniciatīvas ieguva lielākos “spaikus”
Visbeidzot, tika apskatīts arī kā Latvijas pilsoniskā sabiedrība iesaistījās balsošanā par iniciatīvām. Izfiltrējot tās kampaņas, kurām ir vismaz viena diena ar vismaz 300 balsīm un kopējais balsu skaits ir virs 2000, iespējams aplūkot tās iniciatīvas, kuras īsā laikā ieguva vislielāko balsu skaitu, jeb “spaiku”. Izrādījās, ka šajā ziņā populārākās inicitīvas bija par ofšoru atvēršanu, ceļa nodokļa iekasēšanas modeļa izmaiņām un par nekustamā īpašuma nodokļa atcelšanu vienīgajam īpašumam.
ManaBalss.lv datu ekspedīciju rīkoja Datu skola sadarbībā ar Baltijas Mediju izcilības centru, kas ekspedīcijas dalībniekus uzņēma savās telpās. Pateicamies ekspedīcijas dalībniekiem par paveikto un ManaBalss.lv par atbalstu datu sniegšanā.